I.D.A

Man lever bara en gång, kanske två!

Kommunikation

Publicerad 2010-01-25 01:18:20 i Funderingar

kommunikation, överföring av information mellan människor, djur, växter eller apparater (för det senare se datakommunikation). Kommunikation kräver dels ett språk eller en kod vari informationen uttrycks, dels ett fysiskt medium varigenom informationen överförs. Människan har ett primärt behov att kommunicera; det utgör en förutsättning för en fullvärdig psykisk, social och kulturell utveckling. Kommunikation studeras inom flera vetenskaper, såsom beteende- och samhällsvetenskap, antropologi och botanik.


 
Jag är uppvuxen i en by, i en by där de flesta är släkt med de flesta.  (Uppväx och uppväxt, bodde där i alla fall de första 5 åren i mitt liv.)

Men denna by känns som hemma för mig och denna by är ett hem för dem som bor där. Och de som bor där håller jag nära mitt hjärta, denna by är en trygghet för mig. Säkert en trygghet för dem som nu bor där och nästan alltid har bott där.

Det finns även folk som flyttat till denna by från en annan by eller stad. För hur skulle det sett ut om det inte fanns några "utbölingar" i en by? JO det skulle födas barn med ett öra eller kanske tre ben , det skulle bli INAVEL. Så det är ju tur att det finns folk som vill lämna sina hembyar och föra sina gener, traditioner och erfarenheter vidare i andra byar. Se inte dessa nyinflyttade som inkräktare. SLÄPP LOSS och lär känna dem i stället.

Annars blir det lätt missförstånd och sånt skit.

Jag har lärt mig att om man är ärlig, öppen och rak så är det svårt att åstadkomma missförstånd.

I datakommunikationens värld som dagens, är det nu ännu lättare att komma i missförstånd, som tex dessa förbannade bloggar =) Men med yttrandefriheten så får man ju faktiskt tycka och tänka och skriva och använda sig av olika medier, och att skriva av sig har nog hjälpt många.

yttrandefrihet, varje svensk medborgares lagstadgade rätt att i bl.a. ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst. Yttrandefriheten har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. Den regleras i yttrandefrihetsgrundlagen



Men är det nu så att man stör sig, mår dåligt över eller undrar om något någon har skrivit eller sagt eller gjort. Våga ta tag i problemet, gå till huvudpersonen och undra och fråga och disskutera. I stället för att snacka skit och sprida konstiga förvrängda rykten. Så ska ni nog se, att allt de där ni nu gått och undrat över och det ni känt er kränkta eller upprörda över inte alls var på det viset ni föreställt er från början. Det har jag gjort några gånger när jag varit confused över nått, och aha upplevelsen var total. Det är inte svårt, det gör inte ont, det är inte farligt att disskutera öga mot öga med en människa.


 Nog är det skoj det här med data och nog är det effektivt, det har man ju märkt.


Oj vad djupt detta blev och vilka krångliga ord jag använt mig av denna natt. Är det nån som tror att jag tror att jag kan rädda hela världen med detta inlägg, så ni fet fel. Men jag hoppas det finns någon där ute som kan ta lite lärdom. Ingen människa är normal eller felfri, vi männikor är olika! Och det tycker i alla fall jag är kanonbra!

KOMMUNIKATION!!!

BEHANDLA ANDRA SOM DU SJÄLV VILL BLI BEHANDLAD


PÖSS

Kommentarer

Postat av: Maria (lindkullan)

Publicerad 2010-01-25 11:30:36

Bra inlägg Ida!



Kram

Postat av: Miamoster

Publicerad 2010-01-25 13:01:47

Oj va du har tänkt till då! Kul! Det jag vill tillägga är bara det att: Om människor blir konfunderade och undrar va i helvete folk menar med det dom skiriver i sina bloggar - då ska man fråga personen i fråga vad han eller hon menar. Men varför ska inte bloggaren kunna ta reda på fakta INNAN hon eller han skriver och. Jag säger inget om man skriver om allmäna saker men om man skriver om saker som rör de närmaste grannar eller vänner - varför inte PRATA med dom i stället för att SKRIVA om dom. Det är ju det som är problemet tycker jag. Tjoflöjt!

Postat av: I.D.A

Publicerad 2010-01-25 15:49:22

Ja, data världen är här. Och det betyder mindre kafferep. Tänk om det skulle finnas fler kafferep.

Och är det så att man inte tycker om en vis blogg så behöver man ju inte läsa den, faktiskt!

Helt rätt att man ska prata med varandra, det är det jag försökt få fram här. Och ja jag skriver om min kära by och jag har inte nämnt något by namn. Så då tycker jag i alla fall det är allmänt.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-25 16:09:29

Bra skrivet du!!

Postat av: Sofia

Publicerad 2010-01-25 17:42:22

Klokt inlägg fröken Bylon! :)

Man måste ju liksom respektera att folk är olika. Alla är inte uppväxta på samma sätt eller uppskattar samma saker. Om man skriver om det i sin PRIVATA blogg så står man ju för det, till skillnad från de som lämnar anonyma kommentarer. Man behöver ju inte ta åt sig, alternativt inte alltid utgå från att man menar nåt illa. Det allra lättaste är dock att sluta läsa, precis som du skriver. Jag läser inte bloggar som jag stör mig på. Lättast så.

Sen ligger det ju verkligen något i att försöka sätta sig in i andras situation. Det blir man en mer förstående människa av.

Kram till dig Ida.

Postat av: krillidill

Publicerad 2010-01-27 20:35:50

Hej! Nu far du verkligen ta och masa dig hit till Borlänge Ida. Sa far du se vad roligt vi har det här!



Kloka ord du skriver! Det finns mycket som kan ga fel i datakommunikationens värld, det gäller att vara extremt tydlig med vad man menar/skriver i bloggar, mail och liknande. Annars är det lätt hänt att folk blir sarade eller osäkra och det är inte bra. Fram för mer öppenhen och tydlighet! Tja, förstaelse är väl inte helt fel det heller? Sedan far vi inte glömma att sadant som finns skrivet i cyberrymden finns kvar där som fotspar till skillnad fran kommunikation mun till mun. Sa nu lämnar jag lite fotspar ifran mig! Kram

Postat av: I.D.A

Publicerad 2010-01-27 21:49:25

Krillan: JA jag måste snart hälsa på er. =)

Kan du skicka ditt mob nr till mig på facebooksmailen? Vore snällt!

Jag tackar för dina fotspår.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-28 14:02:09

Ja vad ska man säga... Rena robinson! Hur som helst love you! Hoppas ingen missförstår nu....

Postat av: Anna

Publicerad 2010-01-28 22:15:48

Postat av: I.D.A

Publicerad 2010-01-29 00:20:11

Linnea: Jag love you too.. =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Jag är som jag är bara, går inte att göra så mycket åt det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela