I.D.A

Man lever bara en gång, kanske två!

Ägg problem

Publicerad 2010-11-23 14:08:22 i Allmänt

Jag borde gå till en psykolog.

Jag har mycket stora problem när jag ska handla ägg. Jag är djurvän och tänker på de satans hönsen alldeles för mycket. Det hade vart enkelt om jag hade gett fan i att äta ägg. MEN nu är det så att ägg är nästan det enda jag äter.


För - ska man köpa ägg från Frigående Höns inomhus, frig
ående höns inomhus med tillgång till utevistelse vid fint väder, frigående höns utomhus, från höns i bur eller från höns i trivselbur, från höns i bur med  trivselpinne eller så klart ekologiskt producerade ägg. 



Trivselbur - vore kul att inreda en sån. Jag skulle låtit bygga en sitt pinne med ludd och ett litet barskåp och bubbelpool. Eller? Vad tycker hönorna egentligen - när trivs dom?




Jag har läst att det finns mycket regler om hönshållning - vilket iofs låter bra. Tex att vid ekologisk produktion ska fodret vara 95% ekologiskt odlat... VARFÖR INTE 100? Och det får det max vara 7 höns per kvadrat meter och max 3000 höns per djuravdelning - det låter ju luftigt å bra, eller?





Aja man kan ju grubbla och fundra länge på detta. Som jag - eller så bara äter man och mår bra.



Köpte Ägg i Furudal hos en bonde - jag fick klappa hönsen, akta mig för tuppen och jag fick helt färska ägg för 1.50 kr st. Så på grund av min ägg-ångest så måste jag nu åka ända till Furudal för att köpa ägg. För Fjäderfäna där de hade det iaf bra, de gick t.o.m ute och sprätte i snön..så det verkar inte finnas dåligt väder för höns!

Tack å Hej

Kommentarer

Postat av: natalie

Publicerad 2010-11-23 15:30:17

köp egna! då vet man att de har de bra. jag har samma problem son du och komit fram till att egna löser de.. :P

Postat av: I.D.A

Publicerad 2011-01-10 15:40:30

Ja jag ska nog skaffa en höna =)Eller handla ägg av er kanske ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Jag är som jag är bara, går inte att göra så mycket åt det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela